niedziela, 27 kwietnia 2014

Certyfikat IELTS, czyli egzamin z angielskiego

IELTS - International English Language Testing System

To certyfikat najczęściej wymagany przez uczelnie przy podjęciu studiów (w tym też doktoranckich). O tym jak wygląda możecie poczytać w internecie (np. tu), więc ja się za bardzo o jego formie nie będę rozwodzić.

Kilka osób pytało mnie jak się do niego przygotowywałam i czy wystarczy uczyć się samemu.

Ja go zdawałam już jakiś czas temu, w 2008 roku, byłam wtedy na dziekance w Irlandii (angielski dookoła więc może było mi trochę łatwiej), ale myślę że moje rozwinięcie językowe i poziom był niższy niż w tej chwili.

Jak się przygotowywałam?

Chodziłam co prawda na korki do Irlandczyka raz w tygodniu na godzinę (przez jakieś 3-4 miesiące, nie pamiętam dokładnie), ale sporo robiłam sama. Owen na pewno mobilizował mnie do pisania, bo prawie co tydzień zadawał mi esej, ale sporo nauczyłam się z internetu. Wtedy strona http://www.britishcouncil.org/learn-english wyglądała trochę fajniej niż teraz i często robili różne konkursy, nawet udało mi się wygrać w jednym dostęp do kursu on-line, gdzie miałam przykładowe filmy ze speaking(u) i różne zadania do czytania i słuchania. Korzystałam przede wszystkim z tego, ale teraz w internecie roi się od blogów i stron o IELTSie, pełnych przykładowych zadań.

Czy wystarczy samemu się przygotować do egzaminu?

Jestem zdania że tak. Potwierdziła to moja koleżanka Monika (pozdrowienia! :* ), która uczyła się 2 tygodnie i zdała dwie części na 6,5, a dwie na 7. Monika była zawsze dobra z angielskiego, więc wystarczyło jej niewiele czasu, ale Wy też możecie (najwyżej pouczcie się trochę dłużej)!
Niebawem mój mąż też będzie zdawał IELTS, więc jestem w miarę na bieżąco. Jak się uczy?

1. Filmy bbc documentary na youtube - piękny brytyjski, najróżniejsze tematy, nie musicie się zmuszać - na pewno znajdziecie coś, co Was zainteresuje.

2. Czytanie w internecie - news(ów) z bbc i cnn, nawet mamy aplikacje na smartfona z bbc ;)

3. Blogi i strony z zadaniami.

W tej kategorii ważne jest typowe słownictwo do części pisemnej - znajdziecie TUTAJ - nauczcie się na pamięć ;)

Przykłady fajniejszych stron:
http://www.ielts-exam.net/ielts_reading/636/
http://www.ipassielts.com/ielts_training/free_practice/reading/
http://www.english-online.org.uk/ieltsfolder/readac3.php?name=Academic%20Reading%203&fun=startReadRequest%28%29&spt=readac3

Jak jeszcze na coś ciekawego z mężem wpadniemy to post uzupełnię.

Moim zdaniem nie jest to trudny test. Wystarczy ogólne ogarnięcie, czytanie różnych tematów - w tym trochę polityki też się przyda. Jeśli dawno temu nie rozmawialiście po angielsku to szukajcie ku temu okazji, gdzieś na jakimś blogu było że jeden chłopak przed egzaminem wydzwaniał po różnych infoliniach, informacjach itd. tylko po to żeby pogadać po angielsku. Wiem że z Polski to trochę trudniej, ale można wykupić jakieś tanie połączenia za granicę albo dzwonić przez internet? Próbujcie, szukajcie. Powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz